Walvisbay

14 oktober 2019 - Helmeringhausen, Namibië

9/10 Vandaag al weer 4 weken voorbij, de tijd vliegt....maar wat hebben we al veel gezien, mooie maar ook minder  mooie dingen, vooral het verschil in rijk en arm is op sommige plekken toch nog duidelijk te zien. Mensen die in schamele hutten wonen, zonder enige voorziening, hoe is dit mogelijk, terwijl op 100 mtr. afstand een mega winkelcentrum ligt met daaromheen een villawijk met de duurste auto's 🤨 en waar de meeste blanke mensen wonen. Jammergenoeg krijgen we weinig informatie hieromtrent, de meeste mensen die we treffen zijn ook toeristen, hier vooral Duitsers en die trekken naar elkaar toe een Gute Morgen kan er nog net af en net als wij staan ze ook maar 1 of 2 nachten op een camping. Vandaag Walvis Bay bezocht. Het plan was gisteren om vandaag met een boot de zee op te gaan om dolfijnen te spotten en zeerobben te zien, maar de excursies vertrokken alweer vroeg...ff niet dus... weer even een time-out vandaag..

Uitslapen stond vooral bij mij op de planning 😊. Dat we niet hebben geboekt kwam achteraf goed uit, vanmorgen was het koud, grijs en het regende !! Geen weer om de zee op te gaan. Lekker rustig aangedaan vanmorgen, de was ingeleverd en zelf op stap om Walvis Bay te verkennen. We hadden het idee dat het een klein plaatsje was met wat excursies naar de eilanden om flamingo's en vogels te spotten, maar niks was minder waar...een plaats met een grote haven met in de haven grote visverwerkingsbedrijven, grote winkelcentra en heel veel vakantiehuizen en parken. Een groot toeristencentrum buiten de stad, allemaal superdeluxe met alles erop en eraan !  Inmiddels liet de zon zich ook weer zien en was het heerlijk weer om aan zee te zijn. Prachtige kolonies flamingo's gezien en nu ook echte zoutvelden. Hier wordt 95% van de zoutvoorziening voor Zuidelijk Afrika door verdamping gewonnen. Grote vlakten worden aan de zijkanten opgehoogd met aarde, hier wordt zeewater ingepompt en door verdamping wordt hier het zout gewonnen. Een prachtig gezicht die grote witte vlakten ! Ook de eerste woestijnvlakten en duinen gezien als voorlopers van de Sossusvlei waar we morgen naar vertrekken. Vroeg onder de wol vanavond, het is koud en het stikt hier van de muggen ! Benieuwd wat de dag ons morgen weer brengt 😍                                                                                   10/11 Op naar de Sossusvlei en  de Sesriem Canyon ! Onderweg weer prachtige landschappen, het is na ieder heuveltje weer een verrassing wat je dan weer te zien krijgt 😊 Op het moment dat ik dit typ zijn we alweer een dag verder en ik merk dat als ik dit niet dezelfde dag noteer ik de andere dag niet alles meer terug kan halen 🤨...help !!..ouderdom of al de indrukken ? .... ik hou het maar op het laatste 😘 ! Wat ik me nog wel goed herinner was de weg ernaar toe...compleet beurs van het gehobbel en gestoot, arriveerden we in Sesriem...meer dan 100 km een weg met stenen, gaten en zand ! Het schoot niet op, maar Geert kreeg het voor elkaar zonder lekke banden of andere mankementen aan Henry 😍. Eenmaal aangekomen bleek de eerste camping volgeboekt, bij de tweede hadden we meer succes. Een megacamping, en wat bleek ? We zaten midden in het park van de Sossusvlei. D.w.z. dat als we voor zonsopkomst de vlei in willen om de "sunrise" te zien, we niet voor de poort hoeven te wachten 😊 Mooi meegenomen, maar dat gaat hem niet worden 😘, de zon komt op om half 7 en om de vlei te bereiken is het nog een uur rijden, oftewel voordat we weg zijn is het dus om half 5 opstaan...dacht het ff niet !! Op de camping is het echt, en dan ook echt bloedjeheet , wat een verschil met vanmorgen...We vertrokken met 15 graden en nu is het bijna 40 graden met een heel harde wind ! En weer 1 grote zandbak, neus en oren zitten vol met stof 🤨, ik overdrijf echt niet ! Een mens moet er wat voor over hebben toch 🤣 ?     11/10                                 Om 08.00 uur vertrek naar de vlei, bleek dat we de entree nog moesten betalen, dat eerst gedaan bij de receptie met de creditkaart. Toen bleek dat we contant geld moesten hebben voor het vervoer van de parkeerplaats naar de vlei. Zelf rijden is geen optie als je tenminste niet vast wil komen te zitten in het zand 🤣 Op dus naar de ATM bij een camping in de buurt. Wat bleek...deze deed het niet...weer naar een ander...deed ook niet...slot van het liedje...ik had nog 10 euro contant, die omgewisseld voor 140 Namibische Dollars en konden we eindelijk op pad ! Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats bleek dat het ritje met de gids 170 NB was, tja.. met 200 NB in de knip gaat hem dat dus niet worden met z'n tweeën 🤨, besloten dat Geert er naartoe ging en ik achterbleef op de parkeerplaats. Geen probleem voor mij hoor, met die hitte hoef ik ook niet zonodig 😘, ik heb m'n tijd nuttig doorgebracht met koffie zetten en her en der een praatje...tjonge wat kwam iedereen uitgeput terug 🤣. Vlg. Geert was het mooi, maar beloven de plaatjes meer spektakel dan dat er te zien was. Op naar de Sesriem Canyon, na veel gehobbel daar rondgekeken en daarna besloten richting het zuiden te rijden, zodat we morgen verder kunnen trekken naar o.a. Fish River Canyon.        Omdat we niet overal internet hebben lopen verhalen soms ineens achter elkaar door zonder foto's ik kan de verhalen wel offline typen maar geen foto's plaatsen. Zodra ik internet heb gaan de verhalen automatisch online, de foto's moet ik dan nog selecteren.  De weg naar het zuiden was voor mij een beproeving 🤣, stijle afgronden, grote keien etc. Geert vond het prachtig, toch niet voor niets een 4x4 gekozen, dan ook de wegen ervoor..Henry vond het ook prima, die snorde gestadig door 😊 ! Nu nog op zoek naar een camping in deze onbewoonde wereld. Eindelijk een bord, camping links af.. dan nog 10 km ! Eindelijk het lange hobbelweggetje afgereden, geen camping, wel een x-aantal schamele hutjes met een paar geiten en ezels. Dan maar weer terug 🤨..kreeg het al lichtelijk benauwd want nog een klein uurtje en dan is het hier echt stikkedonker 🤨. Volgende camping op 70 km.... vlg. Geert geen probleem, anders Henry aan de kant en gewoon slapen, everything is on board 🤣 En dan toch ineens een bord camping 15 km ! Eenmaal aangekomen een camping met een stuk of 10 huisjes om voor te kamperen, leuk bedacht, maar....We moesten cash betalen 🤨, pinnen kon nog niet, ze waren net open. En nu...uitgelegd dat we niet konden pinnen vanmorgen en onderweg geen plaats zijn tegengekomen en we dus verder rijden naar een volgende camping. Vraagt die jongen die ons ontving "how much cash do you have ?" Wij "only 40 NB", hij weer "oké, it's good, find here a nice place for tonight", konden we hier gaan staan voor omgerekend 2,40 euro !!! Kwam hij later ook nog een zak hout brengen voor een vuurtje , niet te geloven toch ?? Super dus 😍😍. Voor diegene die hier in de toekomst in de buurt is 😊 het is de Mount d'Urban Camping, een prachtige plek 😍 ! Morgen trekken we weer verder, weer heel benieuwd wat de dag ons dan weer brengt 😊.