Mapungumbe 2

25 september 2019 - Far North, Zuid-Afrika

Vandaag het andere deel van het reservaat bezocht, 7 km verderop, er zit een grote citrusplantage tussen die privébezit is. Eerst getankt wat hard nodig was, het dichtst bij ligt Aldays, ong. 40 km verderop 🤨.  Jeetje, het is hier slalommen op de weg om alle gaten (potholes) te ontwijken, goed opletten dus !  Volgende keer bij ieder tankstation de tank maar steeds bijvullen tot vol (Voor noodgevallen hebben we een volle   reservejerrycan van 40 ltr bij ons) Boodschappen gedaan bij...de Spar 😅 ! Dit was een kleintje, maar er zijn ook Super Spar winkels, daar is onze AH XXL niks bij, echt super de luxe ! Benieuwd naar het shoppen in Botswana. Teruggekomen in het reservaat eerst de camping opgezocht waar we vannacht overnachten en de spullen op de plek gezet,  koffie en de net gekochte warme ragoutbroodjes op tafel, even de koffiemelk pakken ..... rttttttsj.....weg is mijn broodje... shitttttt... overal apen !!! en naast onze Henry zit bovenin een boom een aap heerlijk m'n broodje op te eten 🤣🤣, tja..bushlife, Anneke wen er maar aan 🤣 ! Ook de hertjes op de camping kwamen op bezoek, ze zijn hier duidelijk mensen gewend. 's Middags tijdens onze rondrit weer een bloedstollend moment ....Op een heel smal paadje een stuk of 10 olifanten !! Geert !!!!!! Ga terug !!!!!....niet dus 🤨, weer met samengeknepen billen afgewacht wat komen zou. Ze zagen ons gewoon niet staan, waren druk met elkaar en met de weinige groene blaadjes die aan de bomen zaten. Achteraf weer een schitterende belevenis, ik begin er zowaar aan te wennen 😲,  De plekken waar de olifanten zijn geweest zijn duidelijk te herkennen, in de eerste plaats aan de mega grote drollen en het lijkt alsof er een tornado overheen is geraasd..werkelijk er staat geen boom meer overeind, alles geknakt, afgescheurd of platgetrapt, wat een puinhoop maken die beesten ervan. De Limpoporivier staat hier dus ook helemaal droog, op sommige plekken alleen nog modder, zagen een hert die tot z'n buik vast zat in de modder, zo zielig...je ziet het, dit wordt z'n dood en je kunt niets doen om te helpen 😥. Morgen 25/9 vroeg op, het wordt een lange dag, we gaan dan de grens over naar Botswana en willen overnachten in Francistown. Benieuwd wat de dag ons morgen brengt 😊, zodra ik internet heb wordt dit verhaal verzonden en zal ik ook foto's en een paar filmpjes plaatsen. Geen idee dus wanneer dit gaat lukken, we wachten af 😘

1. Bennie migchelbrink:
    25 september 2019
    Hallo Anneke en Geert.Ik lees met rode koontjes jullie reisverslag.Het lijkt wel een spannend jongens boek.Goede reis verder en kijk uit naar jullie volgende verhaal.
  2. Jill:
    25 september 2019